Huizerkaas BC Zuyderzee MECO groep
  • Lid worden
  • Webshop
  • Businessclub
  •  

    CM Specialist: IT met een hart

    Gepubliceerd op:

    CM Specialist
    Het is lekker in de buurt voor deze aflevering van Sponsor op de Middenstip en lekker veel parkeergelegenheid als ik op mijn afspraak met Jeroen Stoker van CM Specialist arriveer. Het gonst hier van de bedrijvigheid aan de Ambachtsweg: ook hier van die praktische verzamelgebouwen waar talloze kleine tot middelgrote bedrijven een perfect onderkomen weten te vinden.

    CM Specialist, Huizen
    Ambachtsweg 55d

    Zo ook CM Specialist dat op de 1e verdieping zit van nummer 55D, waar ik hartelijk word ontvangen door mede-eigenaar en oprichter van CM Specialist Jeroen Stoker.
    “Ja, we zijn nu zo’n acht jaar bezig in deze samenstelling,” vertelt hij. “Ooit is het allemaal begonnen toen ik vanuit de schuur bij mijn vader voor een vriend een website heb gebouwd. Twee jaar later moest die vervangen worden en wilde hij een factuur hebben. Die kon ik uiteraard nog niet echt leveren, want ik had nog geen officieel bedrijf. Ik had inmiddels ook al weer wat ander websites gebouwd en had daar zoveel lol in dat ik daar eigenlijk wel verder mee wilde. En dus ben ik met groot lef – en met mijn moeder, ik was tenslotte pas zeventien –naar de Kamer van koophandel gestapt om me in te schrijven. En zo ontstond STOKER Design, de voorloper van CM Specialist. Ik studeerde op dat moment eigenlijk Internationale handel en heb het een tijd naast mijn studie gedaan. Na mijn studie heb ik toen een jaartje gewerkt bij een verzekeraar. Daar kwam ik erachter dat dit echt niet was wat ik de rest van mijn leven zou willen doen. Ik deed nog steeds websites voor klanten en heb de sprong in het diepe toen maar gewaagd. Ik stelde mezelf ten doel dat ik er wel hetzelfde inkomen uit moest genereren als bij die verzekeraar. En dat lukte me dus nét niet…
    Maar ik kon wel de conclusie trekken dat het een levensvatbaar traject was en besloot de ingeslagen weg toch maar verder te bewandelen.”

    Compagnon
    “Na drie jaar kwam ik Peter Bot tegen. Hij had net afscheid genomen van zijn bedrijf dat ook websites bouwde. We waren er al vlug uit dat we elkaar uitstekend aanvulden: hij was echt een ‘programmeur’, een techneut, en ik was meer een ontwerper met een voorliefde voor de vormgeving van de websites.
    We hebben eerst wat projecten samen gedaan en toen dat goed beviel zijn we acht jaar geleden CM Specialist begonnen en hebben we Peters bedrijf Webbot Beheer en STOKER Design samengevoegd in CM Specialist. Die naam CM Specialist is eigenlijk een knipoog naar het begrip CMS dat momenteel voor 99% van alle websites wordt toegepast. CMS staat voor Content Management System wat zoveel inhoudt dat je alle gegevens – teksten, illustraties – opslaat in een database en dat een gespecialiseerd programma die gegevens inleest en er webpagina’s van genereert. Het grote voordeel hiervan is, dat de eindgebruiker alleen de informatie hoeft aan te leveren aan het systeem en dat het CMS-systeem alle intelligentie in huis heeft om de vormgeving van de website te verzorgen, zonder dat de eindgebruiker zich daar verder druk over hoeft te maken.
    Er is een aantal van dat soort systemen in de markt en aanvankelijk zouden wij dan ook websites op basis van WordPress, Magento en Drupal gaan leveren.
    Maar in de praktijk bleek dat toch niet echt te werken – of liever gezegd te blijven werken. Die systemen maken gebruik van zogenaamde plug-ins – kleine aanvullende programmaatjes die een specifieke taak kunnen vervullen. Die plug-ins worden door anderen – vaak vrijwilligers - geprogrammeerd en daar hebben wij dus geen invloed op. Zo had ik ooit een website gebouwd die zwaar leunde op zo’n plug-in. Toen moest WordPress geüpdatet worden en werkte die plug-in niet meer. Bleek de maker van dat fraais dus al backpackend ergens rond te zwerven. Daar sta je dan met je fraaie website die het gewoon van de ene op de andere dag niet meer doet. Mijn compagnon Peter is zoals gesteld een echte techneut en we hebben toen besloten om zelf een Content Management System te gaan bouwen zodat we het hele proces van A tot Z in eigen hand hebben en we niet meer afhankelijk zijn van ‘derden’. Gaat er iets fout, dan lossen we het gewoon zelf ter plekke en in onze eigen code op!

    Groei
    We zijn momenteel met z’n zessen. Toen we samen gingen werken hadden Peter en ik eigenlijk besloten om geen personeel aan te nemen. Het plan was, om indien nodig, gewoon extra mankracht op projectbasis in te huren. Toen kwam een jaar of vier, vijf, geleden Nick Spaargaren hier stage lopen en dat beviel van beide kanten eigenlijk heel erg goed.

    En zo zijn we dus toch aan personeel begonnen, maar nog steeds met het idee om zo min mogelijk personeel in dienst te nemen. We streven naar een klein en gemotiveerd team en dus was snel groeien beslist geen ambitie. Toch denk ik dat we over een jaar of vijf wel met zijn tienen zullen zijn, waarbij de focus echter nooit op de groei in mensen zal liggen, maar veeleer op het aanbod dat we onze klanten kunnen bieden. Er komen steeds meer vragen van klanten om ondersteuning en zoekmachine optimalisatie – dat je website goed gevonden wordt door Google, zeg maar. We richten ons nadrukkelijk op verdieping van onze dienstverlening, meer dan maar gewoon een team aannemen en er een verkoper op zetten om de boel uit te venten. We willen draaien op de vraag die vanuit onze klanten ontstaat, niet op wat we ze door de strot duwen. Dus geen verkooptargets wat ons betreft.
    Onze clientèle bestaat voornamelijk uit de bedrijven van tussen de twee en de honderd man. Voor de hele kleintjes zijn we meestal gewoon te duur. We hebben ons gespecialiseerd in de business-to-business webshops – bedrijven die ruchtbaarheid aan hun producten willen geven zonder dat ze meteen de eindgebruiker bedienen. Daar hebben we de nodige handige tools voor ontwikkeld. De klant koopt in eerste instantie de basiswebsite met de vormgeving en het zogenaamde back-end waar ze zelf de gegevens in kunnen opslaan. Wil men dan specialistische dingen, dan kunnen daar speciale door ons zelf ontwikkelde plug-ins voor worden aangeschaft.

    Samenwerken
    Als een klant bij ons aanklopt voor een website, dan gaan we eerst met ze om tafel: wat wil men precies en waaróm wil men dat. Daardoor krijgen we meer een samenwerkingsverband dan dat we tegenover elkaar zitten als klant versus leverancier. We willen begrijpen wat de klant beweegt en waarom het zo bedoeld is in plaats van domweg een reeks opdrachten uitvoeren. Dat is ook ons motto: wat we doen willen we ook goed doen. Dat zal zeker geen unique selling-point zijn, maar ik denk dat onze aanpak toch net een stapje verder gaat dan die van de webbouwer op de hoek van de straat. Zo zullen wij vragen om iets in WordPress te doen altijd proberen door te verwijzen.”
    “Is dat ook mede door het gevaar van gehackt worden omdat WordPress de ‘de facto’ standaard is voor het maken van websites?”

    “Nee, we hebben niet in eerste instantie vanwege hackersgevaar gekozen om geen WordPress te doen, maar puur voor de onderhoudbaarheid. Als er iets in ons systeem niet werkt of er ergens een bugje wordt ontdekt, dan kunnen we dat zélf herstellen en zijn we dus niet afhankelijk van derden.
    Wanneer een bedrijf met ons in zee gaat, dan krijgt het niet alleen een volledig ingerichte website in de huisstijl van het bedrijf, maar tevens ook een training en support.
    Omdat onze klanten snel willen weten waar ze aan toe zijn, hebben we prijslijsten gemaakt van onze diensten. Hierin de modules waaruit de klant standaard kan kiezen. Alleen het maatwerk (zoals het ontwikkelen van speciale plug-ins) wordt begroot op basis van een uurtarief. Afhankelijk van alle toeters en bellen die een opdrachtgever wil in zijn website, moet je rekenen tussen de drie en de twintig duizend euro. Maar dan hebben we het inmiddels over complete webshops die gekoppeld kunnen worden aan Exact Globe, Exact Online, SAP etc.
    Soms zijn we wel eens mensen uit ons netwerk ter wille met een simpele website, maar daar treden  we niet echt mee naar buiten.
    Onze sites zijn allemaal gehost op eigen servers die we huren van HEIPER ICT, ook hier in Huizen. De servers staan uiteraard in een datacenter. Die servers worden niet gedeeld met anderen, maar zijn helemaal gereserveerd voor onze eigen klanten. Het voordeel daarvan is, dat we alles konden verwijderen dat we niet nodig hebben. Dus geen voorgeïnstalleerde WordPress en zo, want dat maakt het alleen maar extra kwetsbaar en ze lopen niet zo makkelijk ‘vol’.”

    s.v. Huizen
    Jeroen moet een beetje lachen als ik opmerk dat ik hem er niet uitgepikt zou hebben al vaste bezoeker van de Wolfskamer. “Nee, ik ben wel een echte Huizer van geboorte, maar ik heb via Henk de Groot contact gelegd met s.v. Huizen. Via BNI – een soort van netwerkclub destijds in ’t Visnet – ben ik al weer een jaar of zeven geleden met Henk in contact gekomen. Niet alleen heb ik destijds ook hun website gebouwd - www.degrootuitvaart.nl – maar zo kwam ook de website van sv. Huizen ter sprake. Het leek ons wel leuk om ook wat voor een lokale voetbalclub te doen. Henk had wat ‘dingetjes’ met de toenmalige website die niet helemaal naar wens liepen en zo is de samenwerking tot stand gekomen: s.v. Huizen een website, wij een reclamebord, zullen we maar zeggen…”
    Ik vind dat dat op een hele leuke manier gaat, maar ik zie voor ons voorlopig nog geen rol als shirtsponsor weggelegd. Dat heeft ook weer zijn reden in wat ik eerder al opmerkte: we willen eigenlijk niet teveel groeien en dus ook geen keiharde sales-activiteiten doen.
    We zitten verder ook bij de businessclub Zuyderzee en dat bevalt allemaal uitstekend. We zien deze samenwerking dan ook voorlopig nog wel even voortbestaan. Maar we zijn dus zelf niet echt heel actief met onze ‘marketing’ bezig.”

    Andere websites
    Dan bekijken we even wat andere websites die door CM Specialist gerealiseerd zijn.
    “Voor de fotografie huren we meestal externe fotografen in,“ Legt Jeroen uit. “Er zit een heel goed bedrijf - ook hier in Huizen - dat foto’s en video’s maakt. Wij maken een ontwerp en op basis van de specificaties en de schetsen die we gemaakt hebben, worden er dan foto’s gemaakt. We hebben zelf uiteraard ook een goede camera en daar doen we ook het nodige fotowerk mee. Maar als het heel specialistisch wordt, dan besteden we dat dus uit.
    Zoals ik eerder al aangaf, is onze klant vaak business-to-business bezig. Men wil dan wel de producten onder de aandacht hebben, maar je kunt dan niet rechtstreeks via de site bestellen. Meestal is er dan een ‘Zoek een dealer’-knop aanwezig. Soms kiest men echter ook daar niet voor, omdat je dan aan de concurrentie laat zien waar je dealers al zitten. Een beetje linke verkoper van de concurrentie pakt dan de telefoon en belt dan je klanten even op… Haha!”

    Jeroen Stoker 
    Jeroen Stoker

    Gerelateerde artikelen