De jaren 1980-1990

De jaren tachtig zijn niet de meeste glorieuze in de historie van de s.v. Huizen. Wist het twee seizoenen terug degradatie ternauwernood af te wenden in het seizoen 1980-1981 was het noodlot onafwendbaar en degradeerde de club voor het eerst in geschiedenis. Vijfenvijftig jaar speelde het eerste elftal op het hoogste niveau om dan nu voor het eerst af te dalen naar een lager plan. Gelukkig voor de vereniging duurde de verbanning van het hoogste niveau slechts één seizoen. Het elftal bleef in het seizoen 1981-1982 bijna ongeslagen en keerde overtuigend terug op het niveau waar het gezien de historie thuis hoort.

Het jaar 1982 was ook het jaar van het overlijden van oud-trainer en lid van verdienste Evert Sterk. Evert Sterk was een bekende verschijning in het amateurvoetbal en voelde zich vooral verbonden met s.v. Huizen waar hij 30 (!) jaar oefenmeester is geweest. Ook bij de s.v. Huizen deed een nieuw fenomeen zijn intrede: shirt reclame. Voor het eerst in de historie speelde het 1e elftal met reclame op het tenue. Westland Kaas had de primeur zodat Huizen voortaan met Maaslander op de borst speelde.

In de seizoenen 1982-1983 én 1983-1984 kon Huizen zich op het hoogste niveau handhaven al viel dit lang niet altijd mee. Beide seizoenen eindigde het keurkorps net boven de fatale onderste plaatsen. Opvallend dat jaar was het bezoek van de toenmalige Koningin Beatrix aan ons sportpark. De majesteit bracht een bezoek aan he toenmalige ‘polio’ toernooi dat zich afspeelde op de velden van de Wolfskamer. In 1985 werd bij de vereniging de activiteitencommissie opgericht. Een commissie die heden ten dage niet meer weg te denken is.

In het voetbalseizoen 1984-1985 eindigde Huizen (inmiddels met UBO verzekeringen als shirtsponsor) op een keurige positie in de middenmoot van de 1e klasse B. Deze opleving was van korte duur want een seizoen later (ging het opnieuw mis. Voor het eerst in de geschiedenis stuurde Huizen en trainer weg. Drie speeldagen voor het einde van de competitie werd de toenmalige trainer Rob Bianchi aan de kant geschoven. Zonder tastbaar resultaat want voor de tweede keer in de historie degradeerde Huizen. Deze keer slaagde het er niet in om direct weer terug te keren. Drie seizoenen later pas keerde Huizen weer terug op het hoogste niveau. In 1987 vierde de club haar 60 jarig jubileum. Tal van festiviteiten vonden plaats op het sportpark. Zo was er een groot internationaal jeugdtoernooi, een grote feestavond in een circustent, een heuse braderie en een jubileumwedstrijd tegen de Oud Internationals. Dat jaar werd er ook een start gemaakt met de TC (technische commissie) voor de jeugd o.l.v. jeugdtrainer Henk Loosman.

In het seizoen 1987-1988 eindigde het 1e elftal op de vierde plaats op drie punten van de kampioen DVS’33. In die jaren werd er ook gewerkt aan het opknappen van de accommodatie. De ingang werd gewijzigd, zo werd het hekwerk verplaatst en een nieuw entreehokje gerealiseerd en bovendien het parkeerterrein uitgebreid. Ook was 1987 het jaar dat Verwelius zijn entree maakte bij de s.v. Huizen als shirtsponsor. Ook in het voetbalseizoen 1988-1989 slaagde het 1e elftal er niet in te promoveren. Kampioen dat seizoen werd FC Lisse. Huizen volgde op de derde plaats met een jong elftal, dus veel toekomst!

In het seizoen 1989-1990 werden er voor het eerst periode kampioenschappen ingevoerd. Die had het eerste elftal dat seizoen niet nodig want op 5 mei werd Huizen bevrijd van de 2e klasse! Na een seizoen met ups en downs kon ons eerste elftal na een prachtige eindsprint de titel naar zich toe trekken. Na vier jaar hard werken en het enkele malen net niet halen was de ontlading enorm. Terug op het enige niveau waarop Huizen thuis hoort: het hoogste amateurniveau!