De jaren 1940-1950

De mobilisatietoestand van de Tweede wereldoorlog in 1940 bracht veel leden onder wapenen. Van voetballen kwam weinig terecht. Wel was er reden voor een feestje: op 10 januari 1942 bestond de vereniging 15 jaar. Om het jubileum glans bij te zetten slaagde Huizen er in om kampioen te worden in de competitie van 1941/1942. In die periode deed het jeugdvoetbal bij Huizen zijn intrede. De jongend van 16/17 jaar die Huizen eigenlijk oprichtten waren feitelijk de eerste jeugdleden. In 1937 werd een poging gedaan om een junioren-elftal op te richten en in 1942 werd besloten tot de oprichting van een aspirantenelftal. In september 1944 kwam er een verbod om nog voetbalwedstrijden te spelen. Dit duurde tot na de bevrijding op 5 mei 1945. Twee maanden na de bevrijding speelde Huizen haar eerste internationale wedstrijd op ’t Harde. Tegenstander was een Engels legerelftal; de wedstrijd eindigde in 3-3.

1e Bekerfinale
    De KNVB stelde in 1946 voor de eerste maal een beker ter beschikking voor clubs uit het zaterdagvoetbal. De eerste finale vond plaats op 13 juli 1946 op het sportpark in Bussum. Onder grote belangstelling, o.a. van Karel Lotsy, voorzitter van de KNVB en de burgemeesters van Bussum, Naarden en Huizen en tal van andere bobo’s eindigde de finale tussen Huizen en SOS in 2-2. Van een verlenging was toen nog geen sprake zodat penalty’s de beslissing dienden te brengen. Strafschoppen die uiteindelijk in het voordeel van SOS uitvielen.

Korfbalafdeling
    Op 27 juni 1946 werd naast de afdeling voetbal een korfbalafdeling opgericht. Door het toetreden van de korfballers moest de naam van V.V. Huizen veranderd worden. Vanaf 26 augustus was het S.V. Huizen.

In die tijd werd elk lustrum gevierd zo ook het twintigjarig bestaan van de vereniging. De feestavond in het Verenigingsgebouw aan de Schoolstraat werd opgeluisterd met een optreden van De Jantjes en de Band van C. Visser. Ondanks alle misère van de tweede Wereldoorlog kon de s.v. Huizen terug zien op een goede periode.

In de jaren vlak na de oorlog had het bestuur van onze vereniging bij het gemeentebestuur voorgesteld om het complex op het Harde te omheinen. Burgemeester Van Driel wist de raad van deze noodzaak te overtuigen zodat na maanden van hard werken de accommodatie geheel omheind was. Ter ere van het vernieuwde sportcomplex organiseerde onze vereniging in juni 1948 een wedstrijd tussen twee 1e klassers ’t Gooi en Stormvogels toentertijd uitkomend in de hoogste klasse van het Nederlandse voetbal. Deze wedstrijd werd gespeeld onder de aanwezigheid van een record aantal toeschouwers. Circa vijf à zes duizend toeschouwers omzoomden ons afgerasterde veld op ’t Harde.

In het voetbalseizoen 1947/48 was Huizen weer eens ongenaakbaar. Al op 25 januari 1948 kon de kampioensvlag gehesen worden! Het jaar 1948 was het jaar waarin Evert Sterk zijn rentree bij onze vereniging maakte. De aimabele trainer krikte het spelpeil nog meer op met als gevolg dat Huizen dat jaar promoveerde naar de nieuw gevormde 3e klasse, op dat moment de hoogst bereikbare klasse. In het seizoen ’48-‘49 sleepte Huizen de afdelingstitel in de wacht. In Baarn werd IJsselmeervogels in een beslissingswedstrijd met duidelijke cijfers verslagen. Het jaar 1949 was ook het jaar waarin de officiële supporters vereniging werd opgericht.

Kampioen van Nederland
    Medio 1949 stond de s.v. Huizen aan de vooravond van een ‘gouden’ periode. De KNVB had inmiddels de districten West 1 en West 2 ingevoerd waardoor na afloop van de reguliere competities er een ‘echte’ landskampioencompetite strijd kon worden gespeeld. In het seizoen 1949/1950 werd Huizen op 25 februari afdelingskampioen in de uitwedstrijd in en tegen IJmuiden die het met 2-3 won. In de andere afdeling eiste Quick Boys uit Katwijk de titel voor zich zodat de strijd om het kampioenschap van Nederland plaats vond tussen Huizen en het Quick Boys. De thuiswedstrijd voor onze geel-groenen werd een groot fiasco. De Katwijkers versloegen Huizen met 1-4. De return in Katwijk werd een prooi voor Huizen. Met 1-2 trok Huizen aan het langste eind waardoor er een beslissingswedstrijd moest bepalen wie zich kampioen van Nederland mocht noemen. Op 17 juni was het dorp vrijwel geheel uitgestorven. Met alles wat op een voertuig leek verplaatsten leden, supporters en overige belangstellenden zich naar Hillegom waar op het veld van SIZO beide kemphanen voor het eerst elkaar troffen in een directe strijd om het kampioenschap van Nederland. Na een enerverende wedstrijd, met een ruststand van 1-0 in het voordeel van Quick Boys, won Huizen uiteindelijk met 2-1. Een hoogtepunt in de geschiedenis van s.v. Huizen: Kampioen van Nederland Zaterdagvoetbal der KNVB!