De jaren 1990-2000

Terug op het hoogste amateurniveau maakte het 1e elftal een prima rentree en eindigde het keurig op een vijfde positie. Het seizoen daarna verliep wat stroever maar uiteindelijk finishte het vlaggenschip ruim boven de gevarenzone.

In het seizoen 1992/1993 vestigde Huizen een record door op de eigen Wolfskamer VVOG met 10-2 te verslaan. Het seizoen daarop was een rampseizoen ondanks dat het AZ in Alkmaar in de 2e ronde van de KNVB beker bijna klopte. Pas in de slotfase moest het een 0-1 voorsprong prijs geven. In de competitie eindigde Huizen echter roemloos op de onderste plek met een karrenvracht aan tegendoelpunten.

Het kalenderjaar 1994 bracht evenwel ook goede dingen voor de club. Zo opende een trotse voorzitter Henk de Lange in september het vernieuwde clubgebouw van de vereniging dat na een grondige verbouwing weer helemaal up to date was. Ook sportief zat Huizen weer in de lift. De degradatie werd een seizoen later alweer rechtgezet. Onder de bezielende leiding van Wim Eilander wist Huizen via de titel direct weer te promoveren naar de eerste klasse, toen het hoogste amateurniveau.

De sponsorloop voor de jeugd in 1995 was ondanks het miserabele weer een groot succes mede door de aanwezigheid van de toenmalige Ajacieden Peter van Vossen en Danny Blind. Spelers die enkele maanden daarvoor de Champions League hadden gewonnen.

Danny Blind en Peter van Vossen

In 1996 verkoos de KNVB voor een andere competitie opzet en promoveerde Huizen naar de toen te vormen hoofdklasse. In dat jaar nam ook voorzitter Henk de Lange afscheid na bijna 25 (!) leiding te hebben gegeven aan de club. Piet Schipper was zijn opvolger. Een jaar later werd Henk de Lange geëerd voor zijn lange staat van dienst. Hij werd koninklijk onderscheiden en benoemd tot ridder in de ‘Orde van Oranje Nassau en ontving zilveren speld KNVB.

Sportief gezien kon het eerste elftal in de laatste seizoen van de jaren negentig weinig potten breken. Bijna traditiegetrouw eindigde het in het ‘rechterrijtje’ van de ranglijst. Het ledenaantal van de club kende een enorme groei, reden om de veldcapaciteit uit te breiden naar zes. Een deel van de historische ‘Berg’ ( de heuvel naast het hoofdveld) diende daarvoor te verdwijnen. In 1998 speelde Huizen een vriendschappelijk duel tegen het ‘grote’ Ajax iets wat natuurlijk een enorm festijn was.

Berg in originele staat

Maarten Stekelenburg onderuit voor Ajacied Gerald Sibon. Martijn Bakker en Timo Reesink (rechts) kijken.

In 1998 werd ook de ‘Vrienden van Huizen’ opgericht. Een club van mensen die de vereniging ondersteunen met een extra financiële bijdrage voor speciale doeleinden. Eén van die speciale doeleinden was geld bijeen brengen voor het moderniseren van de kleedkamers in de ‘oude vleugel’ van het clubgebouw. In 1998 overleed op 88 jarige leeftijd erevoorzitter en medeoprichter Klaas Schaap. Klaas Schaap was één van de 15 jongens die in 1927 besloten in Huizen een voetbalvereniging op te richten. In de algemene ledenvergadering van 1999 werd Henk de Lange benoemd als nieuwe ere voorzitter. In het seizoen 1999/2000 de eindigde het eerste elftal op een keurige zesde plek. Bouwmaatschappij Verwelius gaf in 1999 aan zijn hoofdsponsorschap te willen beëindigen. Ruim twaalf jaar was Verwelius de hoofdsponsor van onze vereniging. Transmere International werd met het ingaan van 2000 de nieuwe hoofdsponsor.