De scheidsrechters in de spotlight

In dit stukje willen we graag de scheidsrechters van s.v. Huizen voorstellen, wie zijn we, wat doen we en hoe zijn we georganiseerd. Eigenlijk proberen we juist altijd uit de spotlight te blijven, want een goede scheidsrechter is er wel, maar valt niet op. Gelukkig is dit meestal bij onze wedstrijden het geval, en achter de schermen doen we veel om dit op deze manier voor elkaar te krijgen.

In 2014 is Peter Westland begonnen als scheidsrechters coördinator. In dat jaar zijn eerste 15 scheidsrechters opgeleid als pupillenscheidsrechter. Daarna heeft deze groep in 2015 ook de BOS (Basis opleiding Scheidsrechter)  gevolgd en succesvol afgerond. Vanaf dat moment konden deze jongens en dame ook op een heel veld fluiten.

Peter heeft zich in 2018 langzaam terug getrokken als coördinator en ondergetekende hebben e.a. verder opgepakt en zijn op de door Peter ingeslagen weg verder gegaan.

Inmiddels hebben we een flinke groep van scheidsrechters die we in kunnen zetten. Dit zijn scheidsrechter variërend in de leeftijd van 10 jaar tot ver in de 60. Wekelijks wordt samen met het wedstrijdsecretariaat een planning gemaakt voor de inzet van de scheidsrechters. We proberen voor iedereen een leuke en eventueel uitdagende wedstrijd te selecteren die ook weer past binnen ieders schema. Veel jeugdscheidsrechters voetballen namelijk ook, dus we willen wel zorgen dat zij zowel hun wedstrijd kunnen spelen als kunnen fluiten. Voor en na de wedstrijd zijn de scheidsrechters ook op het secretariaat te vinden waar ook ervaringen worden gedeeld en zaken worden voor- en nabesproken.

Scheidsrechter wordt je trouwens niet zomaar. Om de 2 tot 3 jaar wordt er een opleidingstraject georganiseerd om scheidsrechters op te leiden tot clubscheidsrechter. Dit gaat onder leiding van de KNVB, en wordt ook afgesloten met een examen. Daarnaast zorgen we dat vooral jonge en startende scheidsrechters goed gecoacht worden. Ze gaan dan stap voor stap van een klein veldje met pupillen, naar uiteindelijk een groot veld met junioren en eventueel later senioren. Vanaf de zijlijn kijkt een meer ervaren scheidsrechter dan ook mee.

Uiteraard zijn we als scheidsrechters ook bij de thuistoernooien paraat. Dit zijn doorgaans erg leuke dagen waar de scheidsrechters vanuit een eigen gezellig honk de wedstrijden fluiten.

Net als bij de meeste andere voetbalverenigingen komen ook wij nog steeds wekelijks scheidsrechters te kort.

Tenslotte hebben we weer het plan met een professionele scheidsrechter een spelregelavond te organiseren. Enkele jaren geleden hebben we dit met Kevin Blom gedaan, hetgeen zeker een groot succes was.

Mocht je naar aanleiding van dit stukje vragen hebben, interesse hebben om ook te fluiten, of op een andere manier willen helpen dan kun je een mailtje sturen naar:  ikwordscheids@svhuizen.nl.

Het coördinatieteam scheidsrechters,
    Hans van der Tier, Stefan Westland en Mark van den Nieuwenhof