Huizerkaas BC Zuyderzee MECO groep
  • Lid worden
  • Webshop
  • Businessclub
  •  

    HYPPE, hypotheken met een streepje voor...

    Gepubliceerd op:

     HYPPE: Hypotheek met een missie

    De zaak aan de Kerkstraat 31 gaat maar net open en als ik binnenstap voor het interview met Michiel Minneboo, oprichter en eigenaar van een keten van hypotheekadviseurs die onder de naam HYPPE voor maatwerk in hypotheekbemiddeling zorgen.
    “Ik ben hier in 2008 begonnen met de eerste vestiging,” trapt Michiel af als hij twee heerlijke bakjes koffie heeft binnengebracht. “De slechtst denkbare start ooit! De crisis was net begonnen, de rentestand schommelde rond de 5% en de depressie kon je bij wijze van spreken van de straat schrapen. Daar zat ik dan: kantoor ingericht, deur open, baan opgezegd…. Ik werkte daarvoor al als hypotheekadviseur en stuurde ook een groep landelijk opererende hypotheekadviseurs aan. Ik heb toen toch de stoute schoenen maar aangetrokken en ben hier dus in Huizen neergestreken in de overtuiging dat er nog wel plek was voor nog een tussenpersoon in Huizen. En dat terwijl De Hypotheker hier als het ware om de hoek zit, waar ik dus tegenaan moest zien te boksen.”

    Groei

    “Ik besefte dat mijn grote kracht lag in het vinden van businesspartners en ben dan ook de boer op gegaan naar diverse makelaarskantoren. Dat ging wonderwel goed en met het nieuwbouwproject Ensemble op de Oostermeent begon het ineens te lopen: 300 Starters kwamen hier langs en dat was het begin van mijn klantennetwerk. Maar het duurde dus exact zeven jaar voor we ons bewezen hadden binnen de Huizer gemeenschap…
    Van het een kwam het ander en van lieverlee openden we vestigingen in Hilversum – 2012 - daarna de beide vestigingen in Almere in 2014 en Amersfoort in 2018. En het einde is nog niet in zicht, maar daar zeg ik nu nog even verder niks over, haha!
    Typerend voor alle vestigingen is het concept van directe samenwerking met projectontwikkelaars en makelaarskantoren. We focussen ons op de starters op de woningmarkt, daar is behoefte aan en vaak nemen de adspirantkopers hun ouders of adviseur mee en zo ontstaat dan ook een soort ‘kruisbestuiving’…

    HYPPE wie?

    De naam HYPPE riep wat vraagtekens bij me op? Vanwaar die naam?
    “Haha! Ja, die HYP da’s van hypotheek natuurlijk, maar waar komt dan die PE nog vandaan? Ja, dat HYPPE was het resultaat van flink wat puzzelwerk. Ik zocht een naam die vooruitstrevend, internet­vriendelijk, pakkend en intrigerend tegelijk was. Toen ik startte waren ook pensioenen een heet hangijzer. Inmiddels doen we dan wel niet meer in pensioenen, maar de naam is gebleven.
    Dat poppetje HYPPE staat symbool voor onze complete groep van adviseurs. Sommige klanten hechten belang aan steeds dezelfde adviseur te spreken, daarom koppelen we adviseurs hier niet echt vast aan een vestiging, maar verschijnen ze bijvoorbeeld ook hier als de klant er prijs op stelt juist met hem of haar te spreken. We hebben ook een flinke binnendienst voor de afdelingen schade – particulier en zakelijk - en daar zijn we nu enorm in aan het groeien. Ook hier is het sleutelwoord weer ‘aandacht voor de klant’ - het is bij ons echt nooit een kwestie van zes vragen invullen op de website en dat er dan een standaard contract uit rolt. Service en persoonlijke aandacht zijn onze kernwaarden. Ik wil ook dat de adviseurs lokaal bekend zijn, weten wat er in de gemeenschap speelt.”

    Eigenwijs

    De website omschrijft de dienstverlening als een geheel eigen weg, wat zie ik als ik als klant op die weg loop?
    “We blijven eigenwijs en het anders doen dan anderen. Dat zul je als klant zeker ervaren. Hypotheken zijn geen ‘sexy’ materie. Ik probeer dat toch dichter bij de mensen te brengen en het bespreekbaar te maken. Veel mensen zijn verliefd op een huis en worden ziende blind voor de lasten die daar de komende dertig jaar mee gemoeid zullen zijn. Ik reken ze voor hoe hun financiële situatie er de komende dertig jaar uit zal gaan zien. Dat geeft de mensen rust, maar ze moeten dat eerst gaan begrijpen. Daarvoor moet de materie toegankelijk worden en die toegankelijkheid tracht ik ze te verschaffen. Niemand kan dertig jaar vooruit kijken, daarom evalueer ik jaarlijks met de mensen hoe de hypotheek er voor staat: wat is er mogelijk, waar knelt het, waar liggen nog behoeften?
    Ook een starter moet verder kijken dan alleen de laagste rente. Zaken als verhuisregelingen en hoe de verstrekker zich opstelt bij betalingsproblemen, de optie voor een rentepauze als het even tegenzit. Zaken die eigenlijk allemaal belangrijker zijn daar een paar procentpunten minder rente! Overigens zijn dat ook kwesties waar we de klant bij ondersteunen. We kunnen niet toveren, maar wel een beetje ‘twinkelen’, haha!… Maar áls er wat is: één WhatsApp’je en de adviseur van HYPPE staat de volgende dag bij je voor de deur!”

    Hypotheek verstrekkers

    “We bieden de klanten een zo breed mogelijk palet aan hypotheken en zijn niet gebonden aan één bepaalde hypotheekverstrekker – óók de kleinere of wat minder bekende of voor de hand liggende! Dat past bij onze visie dat het maatwerk dat we leveren perfect is, niet dat het ‘slechts’ goed is…
    We bemiddelen en adviseren ook in ‘Box 3-investeringen’ – als mensen in vastgoed willen beleggen, maar we doen geen bedrijfsfinancieringen. Overigens is het eerste gesprek altijd gratis! Ook al heb je geen hypotheek bij ons lopen, als je vragen over je hypotheek hebt kun je hier altijd kosteloos terecht voor een eerste gesprek.
    Het valt me in de praktijk mee hoe vaak we mensen een negatief advies moeten geven, maar dat doen we wél als we de hypotheek onverantwoord vinden. We willen namelijk niet dat de klant in de financiële problemen komt. We werken dus samen met projectontwikkelaars en makelaars. De ontwikkelaar wil bouwen, de makelaar wil verkopen. En daar komen wij dan om de hoek kijken. Omdat wij ‘consequente mandekking’ op de hypotheek geven weet de makelaar via ons veel sneller of een koop door zal kunnen gaan of niet. De kopers en dus ook de makelaars staan eigenlijk nooit voor de verrassing dat de financiering niet rond komt. En dat maakt dat ook een makelaar slagvaardiger kan handelen. Daartoe staan we vaak samen met de makelaar op verkoopbijeenkomsten.”

    Laagdrempelig en persoonlijk

    “Wij zitten hier heel bewust niet in driedelig grijs met stropdas. We willen vooral heel toegankelijk en laagdrempelig zijn voor onze potentiële klanten. Daarbij hebben wij een geweldig goed softwarepakket dat diverse zaken voor ons signaleert: renteschommelingen en hun consequenties. Als er voordeel te behalen valt voor de klant, dan nemen wij contact op en gaan in overleg. De keuze is uiteraard altijd aan de klant. Maar ook vragen over verduurzaming van de woning, gezinsuitbreiding en de consequenties daarvan, ons gesprek vormt dan vaak de basis waarop de mensen gaan nadenken over hun eigen situatie, wensen en toekomst. De waan van de dag drukt dit soort overwegingen vaak naar de achtergrond, totdat we ze tot op de eurocent hebben voorgerekend wart de financiële consequenties zijn. Natuurlijk kan je dat ook on-line doen, maar zo’n tool kan één ding niet aanvoelen: de emoties die er met een dergelijk besluit gemoeid zijn!”

    s.v. Huizen

    Michiel Minneboo…“We kregen ooit bezoek van Hannie Boor en Anjo Lustig, twee vasthoudende dames die ons bijna maandelijks met een bezoekje vereerden. Hannie legde uit wat we voor elkaar konden betekenen. De voetbalclub staat natuurlijk dicht bij onze doelgroep en een bordje langs het veld was natuurlijk maar zo geregeld. Ik moet je heel eerlijk bekennen dat ik verder niet heel veel affiniteit met voetbal heb. Ik kom dan wel uit een Amsterdams voetbalnest met een vader die Ajax-tribunes nabouwde. Ik volg de grote wedstrijden op televisie wel, dat vind ik wel leuk om naar te kijken. Dat het de laatste tijd wat sportief minder met Huizen gaat is voor mij geen punt van overweging: ik zie het hele leven als een vliegtuigvlucht: soms is er wat turbulentie, maar dan moet je toch vooral vertrouwen houden en gewoon blijven zitten. Zo zie ik dit ook: when the going gets tough, the tough get going! Als je weet dat je de slechte periodes goed door bent gekomen, dan kom je er alleen maar beter uit.
    Wat ik sterk vond aan ‘Hannie’ was dat ze de sponsors op blééf zoeken. Even op het fietsje, huppekee, weer even een bakkie koffie doen. Dat vind ik heel belangrijk. Ik zie daar ook een parallel in met hoe ik met mijn klanten om ga. Het is niet ‘klaar’ na het tekenen van het contract en dat staat en valt met degene die die contacten onderhoudt. Die persoon is dan ook goud waard voor de club, want het gaat vooral om ‘gunnen’!
    Tenslotte zou ik iedereen willen uitnodigen een afspraak met ons te maken om eens te komen praten. Het kost je alleen wat tijd, maar het kan je ook héél veel opleveren! Ik durf te beloven dat de mensen die hier de spreekkamer uitgaan, heel blij zullen zijn dat ze even langs zijn geweest!”

    Gerelateerde artikelen