Opbouwen? Schiet de bal naar voren!

Het is zaterdagochtend op de Huizer-velden. Op het hoofdveld wordt er een leuke wedstrijd gespeeld tussen 2 elftallen uit de JO13. De keeper speelt de bal naar rechtsback en op het moment dat de rechtsback de bal heeft, gaat de linksbuiten van de tegenstander rennen naar de rechtsback. “Schiet de bal naar voren!” hoor je langs de zijlijn.

Op het veld hiernaast speelt de JO17. De tegenstander is naar Huizen gekomen voor één punt. Het team verdedigt met de bekende “Parkeer de bus”-tactiek. De centrale verdediger van Huizen heeft de bal aan zijn voeten, maar het is te druk op het middenveld. Hij kiest ervoor om de bal te spelen naar de andere centrale verdediger. Hij probeert een oplossing te zoeken, maar kan niet naar voren spelen. Onder lichte druk van de spits van de tegenstander speelt hij de bal naar keeper en deze passt de bal weer naar de andere centrale verdediger. Langs de lijn wordt ongeduldig geroepen: “Naar voren!”.

Jeugdtrainer is een specifiek vakgebied. Het is de taak van de jeugdtrainer om per leeftijdscategorie bepaalde ontwikkelingseisen bij te brengen. Dit zijn eisen op gebied van techniek en tactiek. De spelprincipes van sv Huizen staan daarin centraal. Wij willen dat de jeugd speelt met lef. Aanvallend voetbal met opbouw van achteruit. Bij balverlies snel druk zetten en proberen de bal te veroveren op de helft van de tegenstander. Dat vraagt veel van de spelers en dat willen wij stapsgewijs bijbrengen.

Dit zal altijd gaan met vallen en opstaan. Er zullen cruciale fouten gemaakt worden in de opbouw van achteruit wat zal resulteren in tegendoelpunten. In de jeugd vinden wij dat helemaal niet erg. Het belangrijkste is dat de speler en het team lering neemt uit de foutieve keuzes die worden gemaakt. Zo hoop je te voorkomen dat het nog een keer gebeurd. Mocht het toch weer gebeuren, dan is het ons taak als trainer zijnde om de spelers oplossingen te bieden. Als trainer zijnde is het verleidelijk om dan zaken voor te zeggen door instructies te schreeuwen langs de lijn, maar het is ook belangrijk dat spelers zelf situaties herkennen.

Doordat het team in een proces zit, weet de trainer/coach waarop er gecoacht moet worden. Het is daarom belangrijk dat ouders (positief) aanmoedigen, maar geen instructies gaan geven langs de lijn. Het kan voor een kind namelijk erg lastig zijn om tegen een instructie van de ouder in te gaan. Een opmerking als “Schiet de bal naar voren” of “naar voren!” kan dus haaks staan aan wat wij de kinderen willen leren.

Per leeftijdscategorie wordt opbouwen anders ingevuld. In de jongste jeugd (onderbouw) is het vooral belangrijk dat de kinderen leren om te gaan met de bal. Dribbelen, passen, aannemen en het schieten van de bal staan centraal. Het opbouwen als team wordt naar mate de kinderen ouder worden steeds belangrijker. Leren, leren en leren. Dat blijft centraal staan. Pas vanaf de O16 zal er meer resultaatgericht gewerkt worden, maar ook daar is het resultaat niet heilig. Vanaf de O18/O19 wordt er resultaatgericht gespeeld, maar wel zoveel mogelijk vanuit de principes van de club. Het is dan ook de bedoeling dat de spelers daar alle facetten onder de knie hebben.

Als toeschouwers is het daarom ook belangrijk om te realiseren dat er niet wordt gekeken naar Ajax 1 of Feyenoord 1, maar naar een jeugdelftal van een amateurvereniging met het doel om spelers completer en beter te maken. Stapsgewijs met een einddoel in gedachten met uiteindelijk hopend dat een jongen uit de eigen jeugd op zaterdagmiddag om half 3 staat te schitteren in Huizen 1!

HJO / OC sv Huizen